AA
?
A A A A

ABOUT

Displayed Words is an experiment in thinking with language, text, and poetry through digital and public formats. Who and what defines the space in which words are made legible and meanings are produced? How does the perception of text change from one medium to another? Displayed Words plays with the intelligibility of text and its manifold displays; it also poses questions pertaining to context within which literature and poetry can be perceived and understood. Finally, it asks how text is mediated, and in which language dominant discourse and literature are communicated in a metropolitan like Berlin. What about languages considered minoritarian, those one hears across the city in everyday encounters, such as Russian, Turkish, Arabic, Vietnamese, or Spanish …?

For its second edition, Displayed Words will take place at Bürgeramt Rathaus Tiergarten, where texts are presented on a digital display panel on the balcony above the main entrance. The Bürgeramt Rathaus is a site of bureaucracy pertaining to social existence that everyone will have to come across regardless of race, gender, class, religion, status, or background. The collaboration between CCA Berlin and Bezirksamt Mitte, in cooperation with the DAAD Artists-in-Berlin Program, focuses on displaying poetry in such a public site and brings together a group of writers/artists whose practice oscillates between different fields.

 

Curated by Fabian Schöneich, Nan Xi and Lou Ferrand (Jeunes Commissaires Fellowship 2023), CCA Berlin and Mathias Zeiske, DAAD.
Head of Department, District Office Mitte of Berlin, Office for Further Education and Culture:: Dr. Ute Müller-Tischler
Supported by Senatsverwaltung für Kultur und Gesellschaftlichen Zusammenhalt, project funds from Draussenstadt and the DAAD Artists-in-Berlin Program. Animations and design by Ronnie Fueglister and Yves Graber, code by Lorenz Peter.

 

 

 

ÜBER

Displayed Words ist ein Experiment im Umgang mit Sprache, Text und Poesie durch digitale und öffentliche Formate. Wer und was definiert den Raum, in dem Wörter abgebildet und Bedeutungen erzeugt werden? Wie verändert sich die Wahrnehmung von Text von einem Medium zum anderen? Displayed Words spielt mit der Verständlichkeit von Text und seinen vielfältigen Darstellungen; es stellt Fragen nach dem Kontext, in dem Literatur und Poesie wahrgenommen und verstanden werden können. Schließlich fragt es, wie Text vermittelt wird und in welcher Sprache der dominante Diskurs und die Literatur in einer Metropole wie Berlin kommuniziert werden. Wie verhält es sich mit Sprachen, die als minoritär gelten und die man in der Stadt in alltäglichen Begegnungen hört, wie z. B. Russisch, Türkisch, Arabisch, Vietnamesisch, oder Spanisch…?

Die zweite Ausgabe von Displayed Words findet im Bürgeramt Rathaus Tiergarten statt, wo die Texte auf einer digitalen Anzeigetafel auf dem Balkon über dem Haupteingang präsentiert werden. Das Bürgeramt und Rathaus ist ein Ort, der unsere soziale Existenz bürokratisch gestaltet, und den jede* besuchen musste, unabhängig von Race, Gender, Klasse, Religion, Status und Herkunft. Die Zusammenarbeit zwischen CCA Berlin und dem Bezirksamt Mitte in Kooperation mit dem Berliner Künstlerprogramm des DAAD konzentriert sich auf die Präsentation von Poesie an einem solchen öffentlichen Ort und bringt eine Gruppe von Schriftsteller*innen/ Künstler*innen zusammen, deren Praxis sich zwischen verschiedenen Bereichen bewegt.

 

Kuratiert von Fabian Schöneich, Nan Xi und Lou Ferrand (Jeunes Commissaires Stipendium 2023), CCA Berlin und Mathias Zeiske, DAAD.
Fachbereichsleiterin, Bezirksamt Mitte von Berlin, Amt für Weiterbildung und Kultur: Dr. Ute Müller-Tischler
Gefördert durch die Senatsverwaltung für Kultur und Gesellschaftlichen Zusammenhalt aus Projektmitteln von Draussenstadt und unterstützt vom Berliner Künstlerprogramm des DAAD. Animationen und Design by Ronnie Fueglister und Yves Graber, programmiert von Lorenz Peter.

 

by Rafael Moreno

NUMBERS

HER NIGHTS ARE SHIVERS

OF POLLUTED METALS

AND COMPLICATED NUMBERS

TWISTED IN SHAPES

TO BE READ

IN YEARS TO COME

AS A LUCID BOILING ANGER,

THAT CHOSE THE SHAPE

OF A DISOBEDIENT GUT.

BLOOD MADE APPEARANCES

AS A REMINDER

SHE HAD GROWN AWAY

THE FEELING

OF BEING MISTAKEN

WITH THE UNDEAD.

STILL

SHE GREW AWARE

OF HER BODY

BEING STOLEN FROM HER

IN UNEXPECTED WAYS,

THROUGH THE HEAVY

BACK AND FORTH NECESSARY

TO CLUSTER DESIRE

AROUND ROTTING TROPES

OF GREEDY INSTANTS

OF OWNERSHIP,

AND BUZZING FANTASIES

OF BODIES DISPOSSESSED.

SHE TOOK TIME

WITH BOTH OF HER HANDS,

AND STARED AT IT.

BEFORE IT WAS GONE,

SHADOWS OF PEOPLE

REFLECTED ON THE FLOOR

AS SYMPTOM OF THEIR BODIES,

AND A THOUGHT

SURPRISED HER:

THERE’S A PLACE IN EACH.

 

A SIP OF COFFEE SLIDS PAST HER THROAT OESOPHAGUS STOMACH START TO BE INTO TRANSITORY TENSION MOVING THROUGH DIFFERENT CAVITIES NOW OPEN AND NOW CLOSE ENOUGH TO EACH OTHER TO BRING FORWARD THE SENSATION OF UNITY BETWEEN PARTS PERCEIVED A SECOND AGO AS DETACHED AND SUBJECT TO HIERARCHIES NOW EXTERNALISED NOW INTERIORISED AS MONETISATION OR HOW MOVEMENT ACROSS AND THROUGH IS CONSIDERED IN TERMS OF VALUE THAT HAS BEEN CREATED BUT MOSTLY EXPLOITED TO DEFINE INTERACTIONS AS EXCHANGES AND AGREEMENTS BETWEEN PARTS SELF-DEFINING THEMSELVES AS ONE HALF OF COMPLEMENTARY DUALITIES OF WIN-WIN WIN-LOSE LOSE-LOSE, THE MARKET BECAME ALIVE AT NIGHT, IT DREAMED VARIATIONS OF ITSELF AS EMBODIED VERSIONS OF FLUCTUATING NOTHINGS DIVING AND EMERGING FROM A MURKY SUBSTANCE WITH NO TASTE TO BE LICKED IN A RUSH OF OBSTINATION TO TRY TO KNOW WHY SOME BLOOD TASTES LIKE METAL LEAKS DIRECTLY FROM THE PORES OF ANY MACHINE WITH A SURFACE THIN ENOUGH TO BE PIERCED BY ACCIDENT WHILE AT WORK IS A RISK THAT HAS BEEN REDUCED BY EJECTING ANY TRANSPIRATION SYSTEM THAT FUNCTIONS ON CALORIES OUT THE WINDOW YOU COULD SEE THE CITY AND IT’S VERY PRECISE SYSTEM OF WASTE TREATMENT CONSISTING IN RIPPING APPART STUFF AT A MOLECULAR LEVEL MAKING YOU FORGET A CHAIR A MATTRESS A PAN EVER EXISTED IN THE FIRST PLACE WHAT IS IMPORTANT ARE THE DAYS TO COME NOT THE DAYS THAT WHERE BEING DRAINED AWAY A VOLUPTUOUS CHARGE OF FEELINGS DEMATERIALISED HERE AND THEN THERE

 

SHE CHANGED BED SIDES

WITHOUT WAKING UP,

HER BODY REGULATED

TEMPERATURE.

SHE DREAMT OF THE SEVERE

OCCURRENCE OF

BLUNT STATEMENTS

STARTING AND FINISHING

WITH “CAN’T” AND “WON’T”.

BY MIMICKING A DANGER

TO OTHERS

SHE SOMETIMES FELT SAFE,

AS IN THE CENTER

OF A CIRCLE

OF MADE UP

AGGRESSIVENESS

Born in Colombia in 1993, Rafael Moreno currently lives and works in Paris. In their work as an interdisciplinary artist, Rafael focuses on the notion of technology, in particular through the historical development of mechanical automation and communication technologies, and their political and social consequences today. They approach this question from a Colombian perspective to depict the geopolitical relations between the Global South, Europe and the United States, expressed in the form of historical power structures such as colonization, industrialization and globalization. As a method, Rafael proposes to delve into the interactions between literature, architecture and economics to understand the elaboration of such power structures and their infiltration and trivialization in popular culture. Through this, they intend to develop strategies of collective resistance and disobedience to be integrated today.

 

Rafael Moreno wurde 1993 in Kolumbien geboren und lebt und arbeitet derzeit in Paris. In Morenos Arbeit als interdisziplinäre*r Künstler*in beschäftigt sich Moreno mit dem Begriff der Technologie, insbesondere mit der historischen Entwicklung der mechanischen Automatisierung und der Kommunikationstechnologien und deren gegenwärtigen politischen und sozialen Folgen. Moreno nähert sich dieser Frage aus einer kolumbianischen Perspektive, um die geopolitischen Beziehungen zwischen dem globalen Süden, Europa und den Vereinigten Staaten darzustellen, die sich in Form von historischen Machtstrukturen wie Kolonisierung, Industrialisierung und Globalisierung ausdrücken. Als Methode schlägt Moreno vor, die Wechselwirkungen zwischen Literatur, Architektur und Wirtschaft zu erforschen, um die Ausarbeitung solcher Machtstrukturen und ihre Unterwanderung und Trivialisierung in der Populärkultur zu verstehen. Auf diese Weise möchte Moreno Strategien des kollektiven Widerstands und des Ungehorsams entwickeln, die sich in die heutige Zeit integrieren lassen.